Десять порад першокурснику

Отже, школа й іспити, позаду. Тепер тебе можна гордо іменувати студентом. Це не так просто, як здається. Особливо в перший рік навчання. Тому що у ВНЗ (вищий навчальний заклад) все буде по-іншому. І вчорашньому школяреві не завжди легко вписатися в нове, студентське життя.
Ось вам корисні поради.  
Порада 1 
Не нервуйся. У перші дні й навіть тижні навчання ти напевно будеш почувати розгубленість, а то й пригніченість - все навколо незнайоме, народу багато, і нібито нікому до тебе немає діла. Це неприємний, але абсолютно нормальний стан, пов'язаний з адаптацією до нових обставин, що дуже скоро пройде. Але поки ти погано орієнтуєшся в тонкощах коридорів і нумерації аудиторій, візьми собі за правило виходити з дому (або гуртожитку) хвилин на 10-15 раніше, ніж того вимагає час на дорогу до технікуму. По-перше, не запізнишся на першу пару, а по-друге, не будеш зайве нервувати.

Порада 2
Потрібних людей треба знати в обличчя. Тому в перші ж дні розвідай, де знаходиться завідуючий твого відділення, заглянь туди, познайомся з куратором твоєї групи. Це допоможе потім оперативно вирішувати різні питання.  

Порада 3
Розклад - це твоя Біблія. На відміну від шкільного, технікумівський розклад може змінюватися, тому не лінуйся заглядати в нього.

Порада 4
Не відтягуй відвідування бібліотеки. Теоретично підручників повинно вистачати на всіх студентів, але це тільки теоретично. На ділі ж діє принцип "хто не встиг, той спізнився", і переможеним в цій гонці дістаються самі старі і пошарпані видання, а то й зовсім нічого. Заздалегідь дізнайся, що потрібно мати при собі, щоб тебе записали в бібліотеку.

Порада 5
Із записником в руці обійди навчальні кабінети, які можуть знадобитися. Запиши дні і години їх роботи, з'ясуй, що потрібно для користування ними. Поцікався, до якої години відкрита їдальня. Поспішай звести знайомство з одногрупниками (однокурсниками). Як правило, ці люди стають друзями на все життя. Все в той же корисний записник запиши номери їх телефонів і адреси електронної пошти, особливо телефон старости групи. Не соромся телефонувати однокурсникам, щоб уточнити розклад занять, термін здачі контрольних, рефератів і т. д. 

Порада 6
Запасися достатньою кількістю зошитів. Той, хто, не бажаючи "тягати зайву вагу", пише всі конспекти в один зошит, робить велику помилку: готуватися до іспитів з таких записів буде неймовірно важко. На звороті обкладинки запиши прізвище, ім'я та по батькові викладача, який викладає предмет. Дізнайся дні та години, коли він буває в технікумі , і  внеси в записник.

Порада 7
Подбай про те, щоб в сумці завжди лежали "про запас" 1-2 ручки - паста у них має властивість зазвичай закінчуватися в самий відповідальний момент. На лекціях дуже корисно мати при собі ручку червоного або зеленого кольору або кольоровий маркер - з їх допомогою можна по ходу справи підкреслювати найбільш важливі формули і визначення, ставити пам'ятні знаки на полях, виділяти нові терміни і т. д. Для занять з мов (української, іноземної) заведи не один, а кілька зошитів: у самій товстий записуй граматичні правила і міцну теоретичну мудрість, в тих, що тонший, роби вправи. Про всяк випадок тримай у сумці хоча б один чистий зошит - на всяк випадок, бо може стати в нагоді.

Порада 8
Як можна швидше навчися конспектувати лекції. Це нескладно, головне - розробити систему символів і зрозумілих тобі скорочень. Усі символи разом з розшифровкою запиши на зворотному боці обкладинки зошита. Конспектуючи, не економ на папері. Залишай в зошиті поля для додаткових нотаток. Пам'ятай, що лекція не диктовка, тому не потрібно записувати за лектором слово в слово. Записуй лекцію у вигляді тез.
Не страждай, якщо у тебе не відразу буде виходити. Ведення конспекту - особлива наука, що вимагає тренування. Якщо відчуваєш, що безнадійно відстаєш, залиш в зошиті вільне місце - можливо, інші виявляться спритнішими, і після лекції ти в них спишеш, заповнивши ці пропуски.

Порада 9
Налаштуйся на те, що підготовка до сесії починається ... з першого заняття. Перед черговою лекцією не лінуйся хоча б побіжно переглянути конспект попередньої. Заодно з'ясуй, чи багато залишилося зовсім темних місць. Якщо прояснити їх не вдається навіть за допомогою підручника, не соромся звернутися до викладача - краще, якщо ти запитаєш його зараз, ніж він потім - на іспиті. Читати літературу теж треба починати відразу. На семінарах не відсиджуйся в куточку, а веди себе активно - виступай з доповненнями, уточненнями, задавай питання. Якщо при цьому не будеш пропускати лекції та практичні заняття, то маєш реальний шанс потрапити в привілейовану касту "автоматників".

Порада 10
Радій! Студентське життя буває один раз в житті, і воно неповторне! У нас в технікумі проводяться всілякі вечори гумору, бали та дискотеки, не лінуйся їх відвідувати та брати участь. Потім буде що згадати.




Як успішно скласти іспит: сім простих секретів


Незабаром іспити. Як здати усе на «відмінно» і зберегти здоров’я?
Вчені з Університету Східного Лондона дослідили, як напої впливають на успішність. Студентів-добровольців попросили розповісти, що вони пили перед екзаменом.
Ті з них, хто вгамовував спрагу звичайною водою, здавали іспити на 10% успішніше порівняно з любителями кави і газованих напоїв. Керівник дослідницької групи професор Кріс Паусон вважає, що вода покращує роботу головного мозку, "загострюючи" зв'язки між клітинами. Інформаційні потоки стають ефективнішими. Тож для успішної здачі екзамену досить перед ним... випити склянку води.
Не зайвими будуть і дихальні вправи. Психологи вважають їх найкращим способом вгамувати хвилювання. За їх словами, навіть така проста вправа, як 3 глибокі вдихи і видихи, заспокоїть і налаштує на позитив.
При підготовці до іспиту не треба намагатися охопити неосяжне: за кілька днів весь обсяг інформації все одно не запам'ятати. Простіше вичленувати для себе головне, структурувати інформацію і придумати власні приклади.
Узагальнити ж знання допоможе... шпаргалка. Не обов'язково користуватися нею на іспиті - спрацює зорова пам'ять.
Під час підготовки не можна забувати про прогулянки та зміну діяльності. І звичайно ж, здоровий 8-годинний сон.
Ще одна маленька хитрість – шоколад. Перед самим іспитом можна з'їсти кілька шматочків. Це допоможе зосередитися на завданні. А ще шоколад є відмінним антидепресантом: він і смачний і корисний, і допомагає впоратися зі стресом.





 Як опанувати
ораторським мистецтвом
 

 Хороший оратор - це той, хто вміло  підносить і розкриває тему свого виступу. Він вільно висловлює думки і  талановито опановує увагою слухачів. Не у всіх є такі вроджені здібності, але  їх нескладно придбати. 

Інструкція

               -  Відпрацюйте хорошу дикцію. Тоді слухачі  будуть розуміти вас і серйозно сприймати сказане. Слідкуйте за тим, щоб  правильно вимовляти слова, чітко їх промовляти, і за тим, щоб ваша мова була  плавною, а не обривистій. 

                -  Думайте про слухачів. Готуючи виступ, поміркуйте  про людей, які будуть вас слухати, про те, що може бути їм цікаво, як  привернути їх увагу. Користуючись порівняннями, наочними прикладами і іншими  ораторськими прийомами, говорите про те, що знайоме слухачам, буде їм зрозуміло  і торкнеться їх. 

                 - Робіть паузи. Вони необхідні  для того, щоб "center"підкреслювати та виділяти головні думки, а також щоб слухачі мали  можливість поміркувати над сказаним вами. 

                 - Слідкуйте за  зовнішнім виглядом. Хоча він безпосередньо не впливає на ваші ораторські  здібності, охайний зовнішній вигляд дозволить вам відчувати себе впевненіше.  Одягаючись в акуратну, відповідну і чистий одяг, ви виявите повагу до слухачів  і допоможете їм налаштуватися на важливість ваших слів. 

                 - Користуйтеся  планом. Якщо ви вивчите текст напам'ять, то можете збитися під час виступу  через найменшого відволікання. Щоб цього не сталося, відзначте на аркуші паперу  основні моменти, на які хочете звернути увагу. Готуючись до виступу і  репетируючи, користуйтеся цим планом і прагніть кожен раз одну думку  висловлювати різними словами. Це допоможе вам не розгубитися при аудиторії. 

                -  Продумайте вступ. Кажуть, що перші 30 секунд є  ключовими. Якщо вам не вдасться залучити і зацікавити своїх слухачів з самого  початку, то вони навряд чи будуть уважно вас слухати і пропустять важливі  думки, на які ви зверніть увагу. 

              -   Не використовуйте незнайомі, мудрі і не  зрозумілі іншим слова. Це не буде розташовувати слухачів, а навпаки, змусить їх  думати, що ви високої думки про себе, а значить, поблажливо ставитеся до них. 

               -  Користуйтеся питаннями. Навіть якщо вони  риторичні (не потребують відповіді вголос), вони допоможуть слухачам стежити за  ходом ваших думок і про себе аналізувати те, що ви говорите. 

               -  Жестикулюйте і відпрацьовуйте міміку. Без  цього ваша мова буде «сухою» і нудною.






Уміння слухати і 
конспектувати лекції


Значне місце у підготовці фахівців з вищою освітою займають лекції. Лекція  — це чіткий, системний виклад окремої наукової проблеми або теми. Мета лекції  полягає також у допомозі студентам оволодіти методами самостійної роботи з  підручниками, посібниками, першоджерелами. Лекція — один з найважливіших  чинників в організації навчальної діяльності студентів.

Робота студентів безпосередньо на лекції і над лекцією потребує значних  зусиль. Основні вимоги, пов´язані з лекційною формою навчання, такі: уміти не лише слухати, а й сприймати, усвідомлювати зміст лекції; систематизувати  одержані знання в конспектах; уміти творчо осмислювати матеріал лекції у  процесі самостійної роботи

Успішне сприймання лекції потребує психічного напруження — уваги, уяви,  логічного мислення, пам´яті. Для мобілізації психічних потенцій необхідно:

своєчасно зайняти робоче місце, підготувати зошит, письмове приладдя для записів;

ознайомитися зі змістом попередньої лекції для встановлення логічного зв´язку з наступною;

зусиллям волі зосередити увагу на змісті лекції;

з´ясувати зміст лекції, окремих її частин шляхом ставлення запитань лектору, якщо у цьому є  потреба.

Самоорганізація і самодисципліна є запорукою успішного
 сприйняття лекції

Засвоєння лекційного матеріалу буде мати більшу ефективність, якщо лекцію  не лише слухати, а й записувати, тобто конспектувати. Це сприяє глибокому  осмисленню навчального матеріалу, використанню його при підготовці до  семінарських чи практичних занять, заліків і екзаменів.

Уміння правильно вести конспект лекцій формуються поступово. Звичайно,  першокурсники намагаються повністю, слово в слово, вести записи лекцій. Така  спроба, як правило, не має успіху, виявляється невдалою: повністю записати лекцію  не вдається, студент швидко стомлюється, а головне — у нього не задіяне активне  мислення, немає аналізу і синтезу змісту лекції. Несистематизовані записи  окремих уривків не дають можливості відновити зміст лекційного матеріалу  пізніше при підготовці до семінарських занять чи підсумкового контролю. Тому  головне, до чого треба прагнути при конспектуванні лекції, — записувати в  логічній послідовності суттєві думки, положення, викладені в лекції, які є результатом аналізу і синтезу власного мислення.

Треба мати на увазі й такі вимоги до ведення конспектів лекцій:

   з кожної навчальної дисципліни потрібно мати окремий зошит, на титульній сторінці якого слід зазначити назву навчальної дисципліни, курс, прізвище та ініціали студента,  вчений ступінь, звання, прізвище, ім´я і по батькові лектора;
з лівого боку кожної сторінки варто відводити широкі поля  (4—5 см), на яких під час лекції і пізніше при самостійному опра­цюванні матеріалу можна робити помітки;

записи потрібно робити чорнилом і розбірливо;
цитати, важливі думки виділяти чорнилом іншого кольору.

Треба навчитися швидко писати. Це досягається, у першу чергу, за рахунок  умовних позначень і скорочень окремих слів і фраз. Однак, не варто скорочувати  закінчення слів, оскільки це може викликати спотворення їх змісту під час  роботи з конспектом. Скороченню, як правило, підлягають слова і фрази, які  найбільш часто вживаються в тому чи тому лекційному курсі, вони вироб­ляються  практикою конспектування. 

Для студента важливо вміти поєднувати роботу думки і руки, розподіляти  увагу, зосереджувати її на головному. Це дає змогу здійснювати своєрідну  "фільтрацію" навчального матеріалу. Тут відбуваються два процеси:  відокремлення другорядного від головного, узагальнення і систематизація змісту  лекції

Головні думки, на відміну від другорядних, звичайно виділяються інтонацією,  сповільненим темпом мовлення лектора. Си­стематизація досягається вмінням  студентів виділяти вузлові питання, здатністю до узагальнення і логічного  осмислення по­слідовності та взаємозв´язку окремих компонентів лекції.

Конспектуючи лекцію, треба повністю записувати назву теми, план,  рекомендовану літературу. Особливу увагу необхідно приділяти записам правил,  цитат, формул, схем тощо.